Kim jesteśmy
Centrum Językowe Uniwersytetu Jagiellońskiego-Collegium Medicum jest międzywydziałową jednostką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Nasza oferta skierowana jest do studentów i kadry akademickiej trzech wydziałów skupionych w Collegium Medicum UJ: Wydziału Lekarskiego, Wydziału Farmaceutycznego i Wydziału Nauk o Zdrowiu. Oferujemy głównie kursy przeznaczone dla przyszłych pracowników służby zdrowia i kładziemy szczególny nacisk na naukę języka specjalistycznego z uwzględnieniem profilu i kierunku studiów. Kursy nasze zawierają także komponenty ogólne i akademickie. Dla potrzeb naszych studentów tworzymy materiały i programy autorskie.
Tradycje
Początki Centrum Językowego sięgają roku 1950, kiedy to przy Akademii Lekarskiej, powstałej w wyniku odłączenia Wydziału Medycznego od Uniwersytetu Jagiellońskiego i wkrótce przekształconej w Akademię Medyczną, powstało Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych. Początkowo Studium kształciło studentów Wydziałów Lekarskiego i Farmacji, a następnie także Wydziału Nauk o Zdrowiu. Gdy w roku 1993 Akademia Medyczna weszła ponownie w skład Uniwersytetu Jagiellońskiego, jako Collegium Medicum, Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych stało się częścią Jagiellońskiego Centrum Językowego UJ. Stan ten trwał aż do roku 2014, kiedy to została powołana odrębna jednostka: Centrum Językowe Uniwersytetu Jagiellońskiego-Collegium Medicum.
Działalność
Centrum Językowe prowadzi lektoraty dla studentów z języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego i hiszpańskiego. Na nasze zajęcia uczęszcza ok. 2 tysiące studentów rocznie na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Poziomy lektoratów oraz treści nauczania są dostosowane do wymagań Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W zależności od poziomu umiejętności językowych studentów, niektóre grupy mają zajęcia na poziomie wyższym niż zalecany. Programy nauczania odnoszą się do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Pracownicy dydaktyczni Centrum Językowego UJ CM przeprowadzają egzaminy z języków obcych w przewodzie doktorskim wchodząc w skład wydziałowych komisji egzaminacyjnych.
Nasi wykładowcy przeprowadzają także egzaminy językowe wymagane do uzyskania tytułu specjalisty przez lekarzy.
Pracownicy dydaktyczni CJ UJ CM aktywnie angażują się w działalność międzynarodową w dziedzinie nauczania i oceniania kompetencji językowych z zakresu języka angielskiego medycznego. Brali oni udział m.in. w następujących projektach:
Nasza misja
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, jako publiczna szkoła wyższa, zgodnie ze Statutem „kształci i wychowuje studentów (…) zgodnie z ideami humanizmu i tolerancji, w duchu szacunku dla prawdy i sumiennej pracy” i zobowiązany jest do przygotowania studentów do „samodzielnego rozwiązywania zadań, które stwarza współczesne życie” (§1).
Centrum Językowe UJ CM działa zgodnie ze Statutem UJ i wpisuje się w realizację misji Uniwersytetu, ułatwiając proces uczenia się języków obcych, a przez to rozwijania umiejętności niezbędnych do rozwoju osobistego i zawodowego. Realizacja tej misji jest możliwa przez:
Znajomość języka obcego powinna, w naszym rozumieniu, pomóc studentom w staniu się kompetentnymi pracownikami służby zdrowia. Szczególny nacisk kładziemy na rozwinięcie umiejętności pracy w grupie, zdolność komunikacji i okazywania zrozumienia pacjentom i ich rodzinom. Znajomość języka obcego powinna umożliwić naszym studentom zdobywanie wiedzy merytorycznej poprzez czytanie literatury fachowej i uczestnictwo w wykładach akademickich i konferencjach. Nasi studenci powinni także być przygotowani do prezentacji wyników swojej pracy i badań naukowych w dziedzinach medycznych w mowie i piśmie.
Jednocześnie uważamy, że posługiwanie się językiem obcym ułatwia nawiązywanie i pogłębianie kontaktów społecznych i przyczynia się do rozwoju osobistego.
Nasze podejście dydaktyczne
Wierzymy, że najlepszą metodą osiągania zamierzonych przez nas celów jest podejście eklektyczne, w którym dominują elementy podejścia działaniowego. Chcemy bowiem, aby nasi studenci mogli komunikować się w językach obcych, tzn. podejmować działania językowe w życiu prywatnym, na studiach i w pracy. Dlatego też staramy się kłaść nacisk na praktyczne wykorzystanie umiejętności językowych. Przywiązujemy także wagę do poprawności gramatycznej i fonetycznej oraz do wzbogacania słownictwa.
Podejście dydaktyczne Centrum Językowego UJ CM opiera się na przeświadczeniu, że ludzie uczą się języków w różny sposób i z różnych powodów. Dlatego też, planując proces dydaktyczny staramy się, aby:
Wierzymy też, że nauka języka obcego może i powinna być wyzwaniem przynoszącym satysfakcję. Oferujemy studentom różnorodne, często autentyczne, materiały, i angażujemy ich w stymulujące zadania.
Nauczyciele CJ UJ CM
W Centrum Językowym UJ CM pracuje 30 osób. Tworzą one kompetentny i wykwalifikowany zespół, specjalizujący się w nauczaniu języka specjalistycznego medycznego. Stale rozwijają swoje umiejętności zawodowe poprzez samokształcenie, zdobywanie stopni naukowych oraz udział w konferencjach i szkoleniach.
Zespół dydaktyczny CJ UJ CM kieruje się zasadą, że aby zrealizować zakładane cele kształcenia należy w szczególności:
Studenci
Uważamy, że należy rozwijać autonomię studentów. Studenci powinni nauczyć się oceniać własny postęp i ewentualnie podejmować dodatkową pracę. Działania dydaktyczne Centrum Językowego UJ CM opierają się na założeniu, że aby optymalizować uzyskiwanie określonych efektów nauczania uczący się powinni:
Poziomy sprawności językowej
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2 listopada 2011 r. wprowadza obowiązek ukończenia nauki języka obcego wg skali ESOKJ/CEFR na poziomie:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. kierunki pielęgniarstwo I stopnia i położnictwo I stopnia zobowiązane są do ukończenia nauki na poziomie B2, a pielęgniarstwo II stopnia i położnictwo II stopnia na poziomie B2+.
Regulacje dotyczące Szkoły Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu można znaleźć na stronie Szkoła Doktorska Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu – Akty prawne (cm-uj.krakow.pl).
Organizacja lektoratów
Nasze kursy prowadzone są zgodnie z harmonogramem wyznaczonym przez obowiązujący kalendarz akademicki. Wszystkie kursy kończą się egzaminem. Szczegółowe zasady organizacji lektoratów regulują zapisy dokumentu: „Zasady Kształcenia Językowego w Centrum Językowym UJ CM”.
Lokalizacja
Główną siedzibą CJ UJ CM jest budynek przy ul. Radziwiłłowskiej 4 w Krakowie.